Mikä on Linkedin ja miten se toimii?

Linkedin on sosiaalinen verkostoitumissivusto, joka on suunniteltu erityisesti liike-elämää varten. Sivuston tavoitteena on antaa rekisteröityneille jäsenille mahdollisuus luoda ja dokumentoida verkostoja ihmisistä, jotka he tuntevat ja joihin he luottavat ammatillisesti.

Linkedin on myös ammattilaisten resurssi, jonka avulla he voivat löytää työpaikkoja, tutkia yrityksiä ja saada uutisia alastaan ja liikekumppaneistaan.

Linkedin kerää tietoja LinkedIn-profiileista tarjotakseen poliittisille päättäjille, työnantajille, työntekijöille ja kouluttajille tietoon perustuvaa tietoa malleista, jotka auttavat sovittamaan työvoiman tarjonnan ja kysynnän yhteen maailmanlaajuisesti.

Tällaisia malleja ovat esimerkiksi se, milloin ihmiset yleensä etsivät seuraavaa askelta urallaan, työmuuttosuunnat tietyillä maantieteellisillä alueilla, osaamisvajeet tietyillä toimialoilla ja mitkä kaupungit ovat ”tarttuvimpia” eli alueita, joista työntekijät harvemmin muuttavat pois.

mikä on linkedin

Mitä eroa on LinkedInillä ja muilla sosiaalisen median muodoilla?

Linkedin eroaa muista sosiaalisista verkostosivustoista, kuten Facebookista, Twitteristä ja Instagramista, siinä, että se on suunniteltu erityisesti yritysten verkostoitumista varten.

Se on suljetumpi verkosto, jossa jäsenet ovat yleensä yhteydessä vain sellaisiin ihmisiin, jotka he jo tuntevat tai joille joku heidän verkostostaan on heidät esitellyt. Tämän vuoksi LinkedIn sopii erinomaisesti ammatillisten suhteiden rakentamiseen, ei niinkään henkilökohtaisten suhteiden rakentamiseen.

Linkedin tarjoaa kuitenkin joitakin ominaisuuksia, jotka muistuttavat muita sosiaalisia verkostoja, kuten ryhmiä ja keskustelufoorumeita.

Kuka loi Linkedin?

Linkedin perusti Reid Hoffman, PayPalin liiketoiminnasta ja yrityskehityksestä vastaava entinen varatoimitusjohtaja.

Sivustolla, joka avattiin toukokuussa 2003, on tällä hetkellä yli 850 miljoonaa jäsentä – noin 191 miljoonaa Yhdysvalloissa – ja yli 58 miljoonaa rekisteröitynyttä yli 200 maassa ja alueella. Reid Hoffmanin mukaan lähes 30 prosenttia LinkedInin tilaajista on rekrytoijia.

Microsoft osti LinkedInin kesäkuussa 2016 26,2 miljardilla dollarilla. Joidenkin asiantuntijoiden mukaan LinkedInin jäsenten vapaasti luovuttamat runsaat puolistrukturoidut tietovarannot — työnimikkeet, maantieteelliset sijainnit, toimialatiedot, taidot jne. — tekivät kaupasta varkauden, vaikka LinkedInin hankinta olikin yksi Microsoftin tähän mennessä kalleimmista ostoista.

Miksi käyttää Linkedin?

Linkedin käyttävät pääasiassa kolme ihmisryhmää: yksityishenkilöt, myyjät ja rekrytoijat:

  • Yksityishenkilöille LinkedIn on loistava tapa hallinnoida uraa, löytää työpaikka, tutkia yrityksiä, luoda yhteyksiä liikekontakteihin ja saada uutisia omalta alalta.
  • Myyjät käyttävät LinkedIniä usein liidien luomiseen ja suhteiden rakentamiseen potentiaalisiin asiakkaisiin.
  • Rekrytoijat käyttävät LinkedIniä löytääkseen ehdokkaita avoimiin työpaikkoihin, tutkiakseen yrityksiä ja ollakseen yhteydessä mahdollisiin työntekijöihin.

Miten Linkedinin jäsenyys toimii?

Linkedin jäsenen profiili sivulla, jolla korostetaan taitoja, työhistoriaa ja koulutusta, on ammatillisen verkoston uutissyötteet ja rajoitettu määrä mukautettavia moduuleja, joiden avulla voit esitellä taitoja, pätevyyksiä ja työhistoriaa sekä työtovereiden ja aiempien työnantajien suosituksia.

Linkedinin perusjäsenyys on ilmainen. Verkoston jäseniä kutsutaan ”yhteyksiksi”. Toisin kuin muut ilmaiset sosiaaliset verkostosivustot, LinkedIn kannustaa yhteyksiä olemaan jo olemassa oleva suhde.

Mitä Linkedin Premium -tilaus tarjoaa?

Perusjäsenille tarjolla olevien ominaisuuksien lisäksi Linkedin Premium -tilaukset tarjoavat useita ominaisuuksia, joiden tarkoituksena on auttaa käyttäjiä olemaan tuottavampia ja menestymään urallaan.

Joitakin näistä ominaisuuksista ovat seuraavat:

  • InMail-viestejä voi lähettää kenelle tahansa jäsenelle, vaikka et olisikaan yhteydessä häneen. Tämä on vahva ominaisuus rekrytoijille, jotka usein tavoittelevat rekrytointitilaisuuksissa ehdokkaita, joita he eivät tunne henkilökohtaisesti.
  • Kehittyneiden hakusuodattimien avulla käyttäjät voivat rajata hakutuloksiaan löytääkseen juuri oikean henkilön, jota he etsivät.
  • Profiilinäkymien avulla voit nähdä, kuka on katsonut profiiliasi ja milloin. Tämä on hyödyllistä, kun jäsenet etsivät uusia työtilaisuuksia ja haluavat tietää mahdolliset yritykset, jotka saattavat tarkastella heidän profiiliaan.
  • Sales Navigator on erityisesti myyjille suunniteltu työkalu, joka tarjoaa pääsyn liidien, tilitietojen ja yhteystietojen käyttöön.

lue myös – Mikä on Google Lens?

Usein kysyttyjä kysymyksiä aiheesta linkedin

Mihin Linkedin tarkalleen ottaen käytetään?

Linkedin on maailman suurin ammatillinen verkosto internetissä. Voit käyttää LinkedIniä oikean työpaikan tai harjoittelupaikan löytämiseen, ammatillisten suhteiden luomiseen ja vahvistamiseen sekä urallasi menestymiseen tarvittavien taitojen oppimiseen.

Miksi jollakulla olisi Linkedin?

Linkedin on verkostoitumismahdollisuuksien kultakaivos. Ota yhteyttä alasi ammattilaisiin, osallistu virtuaalitapahtumiin ja liity alakohtaisiin ryhmiin. Hoida suhteita sitoutumalla toisiin, tarjoamalla tukea ja olemalla arvokas voimavara.

Mitä hyötyä on linkedin?

Voit hyödyntää sen tehokasta työpaikkataulua.
Voit rakentaa brändiäsi.
Se voi auttaa sijoittamaan nimesi Googleen.
Se ylläpitää yhteystietorekisteriäsi.
Voit tutkia yrityksiä ja niiden työntekijöitä.
Se voi auttaa sinua saamaan tietoa alan uutisista.
Verkosto, verkosto, verkosto!

Kuka näkee Linkedin?

Yleensä profiilisi on täysin näkyvissä kaikille LinkedInin jäsenille, jotka ovat kirjautuneet LinkedIn.comiin tai sovelluksiimme. Voit hallita profiilissasi näkyviä asioita, verkostollesi lähetettäviä ilmoituksia ja profiilin yksityisyysasetuksia Asetukset ja yksityisyys -sivun Profiilin yksityisyys -osiossa.

Onko pakko olla Linkedinissä?

Tarvitsetko Linkedin profiili? Lyhyt vastaus: Kyllä. Vaikka et käyttäisikään paljon tai lainkaan aikaa LinkedInissä, kannattaa silti käyttää noin 30 minuuttia täydellisen linkedin-profiilin luomiseen.

Miksi olla Linkedinissä?

Linkedin käytetään pääasiassa ammatilliseen verkostoitumiseen, työnhakuun, yhteydenpitoon ystäviin ja kollegoihin sekä uranhallintaan. Useimmat yritykset käyttävät LinkedIniä myös rekrytointiin ja potentiaalisten työntekijöiden etsimiseen. Jos siis haluat rakentaa ammatillista mainettasi, sinun on aloitettava LinkedInin hyödyntäminen.

Näkevätkö ihmiset, kuka on katsonut heidän Linkedin sivujaan?

linkedin-käyttäjät näkevät hallintapaneelissaan, kuka on katsonut heidän profiiliaan. Katsojana voit kuitenkin hallita sitä, mitä näytetään, kun tarkastelet muiden ihmisten profiileja. Voit muuttaa tätä asetusta klikkaamalla profiilikuvaasi oikeassa yläkulmassa.

Voinko tarkastella jonkun muun linkedin hänen tietämättään?

Yrität sitten kuulua linkediniin, päivittää profiiliasi tai tutkia urakilpailijoita etkä yksinkertaisesti halua tulla tunnistetuksi, sinulla on mahdollisuus tarkastella Linkedin-profiileja nimettömästi. Sinun tarvitsee vain vaihtaa asetukset katsoaksesi yksityisessä tilassa, ja olet valmis.

Samankaltaiset artikkelit

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *