Mikä on podcast ja miten se toimii?

Podcastingilla ei ole pitkää historiaa. Itse asiassa sana podcast otettiin käyttöön vuonna 2004. Vaikka podcastit ovat suhteellisen uusi keksintö, niillä on ollut suuri vaikutus yleisöön kaikkialla maailmassa.

Mutta mikä on podcast ja miksi niin monet ihmiset ovat kiinnostuneita siitä? Podcastit muistuttavat radio-ohjelmia, mutta tarjoavat ainutlaatuisia etuja, jotka tekevät niistä houkuttelevia yleisöille ja sisällöntuottajille.

Podcasteja on monenlaisia, eikä yksikään podcast ole täysin samanlainen. Määrittelitpä podcastingin miten tahansa, on selvää, että tämä mediamuoto ansaitsee tarkemman tarkastelun.

mikä on podcast

ymmärtäminen mikä on podcast?

Mikä on podcast ja miten se toimii? Yksinkertaisesti sanottuna podcast on digitaalinen media, joka koostuu tiettyyn teemaan liittyvistä ääni- (tai video-) jaksoista. Podcastin juontajia kutsutaan ”podcastereiksi”.

Monilla mediamuodoilla on markkinoille pääsyn esteitä, mutta podcastin luominen on helppoa. Alkuun päästäkseen podcastin tekijät tarvitsevat vain peruslaitteet, kuten äänitysohjelmiston ja mikrofonin. Koska podcasteja ei säännellä, kuka tahansa voi vapaasti tallentaa ja jakaa sisältöä.

Tyypillisesti podcasterit nauhoittavat ja muokkaavat digitaalista sisältöä ja jakavat sen yleisölle. He voivat julkaista julkaisuja YouTubessa, äänitiedostoja podcast-hostauspalvelussa (kuten Apple Podcasts, Google Podcasts tai Spotify) tai jakaa podcast-jakson suoraan verkkosivustonsa kautta.

Kun podcast on julkaistu, se voi houkutella yleisöä useilla eri tavoilla. Podcast-hakemistojen avulla käyttäjät voivat löytää ja tilata uusia podcasteja. Koska suuret hakukoneet näyttävät podcast-jaksot hakutuloksissa, vahva hakukoneoptimointi (SEO) voi myös auttaa podcastia löytämään kuuntelijoita.

Podcastien tarkoitus

Kaikilla podcasteilla ei ole sama tavoite, mutta pääsääntöisesti podcastit ovat eräänlaista viihdettä. Ihmiset saattavat kuunnella podcastia oppiakseen lisää jostakin aiheesta, pysyäkseen ajan tasalla ajankohtaisista tapahtumista tai koska he haluavat nauraa.

Podcast voi olla myös tehokas markkinointiväline. Podcasting voi olla tilaisuus mainostaa yritystäsi, laajentaa tavoitettavuuttasi tai markkinoida olemassa olevaa yleisöäsi. Jos pystyt rakentamaan yhteisön podcastin ympärille, se voi olla myös tapa rakentaa luottamusta.

Suomessa on yli 7 miljoonaa aktiivista podcastin kuuntelijaa, ja niiden suosio kasvaa vuosi vuodelta. Podcastilla on potentiaalia tiedottaa, inspiroida tai sitouttaa kuulijoita. Viime kädessä podcast on tapa jakaa sisältöä. Vaikka jotkut nauttivat artikkelien lukemisesta, toiset haluavat mieluummin jotain, jota he voivat kuunnella. Podcasting on joustavaa, ja podcasterit voivat käyttää tätä välinettä monin tavoin.

Podcastien tyypit

Kuten kirjat, elokuvat ja muut viihteen muodot, myös podcastit kattavat erilaisia aiheita. Komedia on suosituin podcast-genre, mutta myös erilaisilla genreillä, kuten tosirikoksilla, uutisilla ja liike-elämän jutuilla, on laaja kuulijakunta.

Jos yrität määritellä podcasteja, huomaat nopeasti, että podcastit ovat uskomattoman erilaisia. Podcastit voivat vaihdella pituudeltaan, sävyltään ja muodoltaan. Joitakin suosituimpia podcasting-tyylejä ovat muun muassa:

  1. Keskusteleva

Keskusteleva podcast on pohjimmiltaan keskustelua. Podcastin juontaja voi keskustella rennosti jostakin aiheesta tai haastatella vieraita. Tämä muoto muistuttaa perinteistä radio-ohjelmaa.

  1. Monologi

Keskustelupodcasteissa on yleensä juontajia tai pyöreän pöydän keskustelu, kun taas monologipodcasteissa juontaja on yksin. Kyseessä on käsikirjoittamaton formaatti, joka voi kattaa monenlaisia aiheita. Koska sinun ei tarvitse koordinoida muiden juontajien kanssa, tämä podcast-tyyli voi olla helppo tapa kasvattaa yleisöäsi.

  1. Ei-fiktiivinen tarinankerronta

Näissä podcasteissa esitellään tosielämän tapahtuma mukaansatempaavalla tavalla. Mikä on esimerkki podcastista, jossa käytetään tätä muotoa? ”This American Life” on suosittu radio-ohjelma ja podcast, jossa kerrotaan journalistisia human interest -tarinoita.

  1. Teatteri

Monet podcastit ovat tietokirjallisuutta, mutta podcastit voivat olla myös fiktiivisen tarinan formaatti. Jotkin käsikirjoitetut podcastit kertovat tarinan muutaman jakson aikana, kun taas toiset esittävät itsenäisiä tarinoita.

  1. Uudelleenkäyttö

Sisällöntuottajat käyttävät yhä useammin olemassa olevaa sisältöä uudelleen podcast-jaksoiksi. Isännät voivat esimerkiksi lukea podcastin aikana blogikirjoituksia ja artikkeleita. Näin yleisö voi tutustua sisältöön haluamassaan muodossa.

  1. Hybridi

Podcastien ei tarvitse pitäytyä vain yhdessä formaatissa. Ei ole epätavallista, että podcastien tyyli vaihtelee jaksoittain tai ajan myötä. Esimerkiksi monologipodcastin pitäjä saattaa toisinaan kutsua vieraita ja isännöidä keskustelevaa podcast-jaksoa.

Ääni vs. video podcast

Podcasting oli alkuaikoina yksinomaan äänimediaviestintä, mutta näin ei enää ole. Podcastit sisältävät usein videoelementtejä, kuten videomateriaalia juontajista tai kuvia ja infografiikkaa. Sekä äänitiedostoilla että videoilla on etuja ja ne tarjoavat erilaisia mahdollisuuksia.

Äänipodcastit ovat helpommin saatavilla. Digitaalista äänitiedostoa voi kuunnella missä tahansa, mutta videoita voi nauttia vain tietyissä olosuhteissa. Äänipodcast vaatii myös vähemmän laitteita, ja sitä voidaan isännöidä eri alustoilla.

Toisaalta videopodcastit voivat auttaa podcasteja saavuttamaan uuden yleisön. Ihmiset, jotka eivät yleensä kuuntele podcasteja, saattavat katsoa videoita alustoilla, kuten YouTubessa tai Twitchissä. Kun käytät videomateriaalia, voit myös jakaa tietoa, jota olisi vaikea välittää äänisisällön avulla.

Kun valitset podcastin formaattia, on tärkeää ottaa huomioon tavoitteesi, yleisösi ja resurssisi. Käyttäytymiseen perustuva kohdentaminen voi auttaa sinua tunnistamaan, minkä tyyppinen podcast on kohdeyleisöäsi kiinnostavampi.

Miksi podcastit ovat suosittuja?

On selvää, että podcasteilla on suuri yleisö, mutta mikä tekee tästä muodosta niin suositun? Yksi podcastien viehättävimmistä piirteistä on niiden helppous. Monet podcastit ovat ilmaisia, ja niitä voi kuunnella kotona tai matkalla.

Koska podcasteja on monenlaisia, käytännössä kuka tahansa voi löytää podcastin, joka vastaa hänen makuaan ja kiinnostuksen kohteitaan. Kaikille mahdollisille kuulijoille löytyy podcast, aina opetuspodcasteista naurattavan hauskoihin podcasteihin.

Podcast-muoto sopii myös erinomaisesti multitaskingiin. Äänipodcastit eivät ole vaativia eivätkä ne vaadi täyttä huomiota. Voit kuunnella podcastia työskennellessäsi, asioidessasi tai jopa kuntoillessasi.

Kun ihmiset kuuntelevat podcastia, he voivat olla yhteydessä suurempaan yhteisöön. Podcastit voivat auttaa ihmisiä löytämään muita, jotka jakavat heidän intohimonsa ja kiinnostuksensa. Monilla podcasteilla on aktiivisia subreddittejä tai Discord-kanavia, joilla kuuntelijat voivat olla vuorovaikutuksessa toistensa kanssa.

Pitäisikö sinun tehdä podcast?

Nyt kun tiedät vastauksen kysymykseen ”mikä on podcast?”, saatat miettiä, sopiiko tämä digitaalisen viihteen muoto yrityksellesi.

Podcastit voivat olla erittäin tehokas sisältömarkkinointiväline. Podcastin aloittaminen voi auttaa sinua saavuttamaan uuden yleisön tai pitämään yhteyttä jo olemassa olevaan yleisöön. Voit myös helposti jakaa podcast-jaksoja tilaajillesi, jos sinulla on sähköpostilista.

On kuitenkin tärkeää tarkastella kokonaiskuvaa ennen uuden podcastin käynnistämistä.

Usein kysyttyjä kysymyksiä aiheesta podcast

Mitä on suomeksi podcast?

Podcast on suomeksi ”podcast” tai ”podikka” (lausutaan poh-dik-kah). Termi ”podcast” on otettu käyttöön monissa kielissä, myös suomessa, ja se viittaa samantyyppiseen digitaaliseen ääni- tai videotiedostoon, joka voidaan ladata tai suoratoistaa internetistä. Suomenkieliset voivat käyttää termiä ”podcast” viittaamaan tähän suosittuun viihde-, koulutus- ja uutisvälineeseen sekä tiettyihin suomenkielisiin podcasteihin.

Mikä podcast voi olla?

Podcast on ohjelma, joka on saatavilla digitaalisessa muodossa ladattavaksi Internetin kautta. Se on esimerkiksi jaksoittainen sarja digitaalisia äänitiedostoja, jotka käyttäjä voi ladata henkilökohtaiseen laitteeseensa kuunneltavaksi haluamanaan ajankohtana.

Miten aloittaa podcast?

Podcastin aloittaminen vuonna 2024
Valitse podcast-aihe, johon voit sitoutua.
Valitse podcastin nimi.
Kirjoita vakuuttava podcast-kuvaus.
Päätä podcastin formaatti.
Hanki podcastin kuvitus ja musiikki.
Hanki podcast-laitteet ja testaa podcast-ohjelmisto.

Mikä on podcastin päätarkoitus?

Podcastilla voi olla monia tarkoituksia, mutta tärkein tarkoitus on viihdyttää yleisöä. Podcastin kuuntelijoilla voi olla jokin monista syistä tilata podcast, esimerkiksi seuraavat: Kuunnella päivityksiä ja erittelyjä ajankohtaisista tapahtumista.

Miksi sitä kutsutaan podcast?

Sana podcast tulee kahden sanan yhdistelmästä. iPod ja Broadcast. Kun termi keksittiin, useimmat ihmiset käyttivät Applen iPodia podcastien kuunteluun. Kun Ben Hammersley ehdotti sanaa podcasting kuvaamaan uutta tapaa välittää sisältöä, termi jäi mieleen.

Ovatko podcastit todella ilmaisia?

Riippuen laitteestasi ja etsimästäsi podcastista, saatat saada uusia podcast-jaksoja ilmaiseksi! Joissakin laitteissa on sisäänrakennetut podcast-sovellukset, joiden avulla voit ladata jaksoja tai kuunnella niitä verkossa maksamatta senttiäkään.

Miten kuuntelen podcasteja?

Lataa Google Podcasts -sovellus. Pyydä Google Assistantia toistamaan tietty podcast. Etsi podcastia Google-sovelluksessa. tai google.com-sivustolla.

Miksi podcastit tuottavat rahaa?

Sponsorointi on yleisin tapa, jolla podcasterit ansaitsevat rahaa. Tällöin podcast mainostaa sponsoria ohjelman aikana. Kuulet luultavasti suosikkiohjelmiesi mainostavan mainostajiaan muutaman kerran jokaisessa jaksossa. Se, kuinka paljon ansaitset sponsorilta, riippuu jaksojesi latausten määrästä.

Aiheeseen liittyvät julkaisut

Mikä on sigma? (Kaikki mitä sinun tarvitsee tietää)

Samankaltaiset artikkelit

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *