Milloin suomessa otettiin käyttöön ensimmäiset liikennevalot

Kun suomessa otettiin käyttöön ensimmäiset liikennevalot?

Tiesitkö, että Suomen ensimmäiset liikennevalot tulivat käyttöön vuonna 1951? Nämä ikoniset opasteet, jotka ovat nykyään olennainen osa jokapäiväistä elämäämme, otettiin käyttöön Helsingissä Aleksanterinkadun ja Mikonkadun risteyksessä. Tässä artikkelissa perehdymme kiehtovaan historiaan siitä, milloin ja miten ensimmäiset liikennevalot otettiin käyttöön Suomessa, käytetyistä laitteista ja niiden ainutlaatuisista ominaisuuksista. Tule mukaan matkalle ajassa taaksepäin ja tutustu tähän merkittävään virstanpylvääseen Suomen liikennehistoriassa.

Suomen liikennevalojen synty

Raikkaana aamuna 5. lokakuuta 1951 kello 6.00 aamulla Helsingin sydämessä tapahtui merkittävä tapahtuma. Berggrenin ja Levon johtaman valppaan poliisipartion läsnäollessa Suomi toivotti tervetulleeksi ensimmäiset liikennevalonsa. Nämä liikennevalot, tai kuten niitä tuolloin kutsuttiin, ”opastinpylväät”, merkitsivät käänteentekevää hetkeä Suomen liikennehistoriassa. Ne sijoitettiin strategisesti Aleksanterinkadun ja Mikonkadun vilkkaaseen risteykseen, ja ne muuttivat lopullisesti ajoneuvojen ja jalankulkijoiden tapaa liikkua kaduilla.

Milloin suomessa otettiin käyttöön ensimmäiset liikennevalot
Milloin suomessa otettiin käyttöön ensimmäiset liikennevalot

Laitteet innovaation takana

Kunnian uraauurtavien laitteiden toimittamisesta sai Oy LMEricsson Ab. Ennen virallista käyttöönottoa oli suoritettu tiukkoja testejä virheettömän toiminnan varmistamiseksi. Liikennevalot koostuivat neljästä matalasta pylväästä, joista yksi oli sijoitettu kuhunkin kadunkulmaan. Ne erottuivat toisistaan hienostuneella kolmivärisellä merkkivalojärjestelmällä. Punainen valo merkitsi yksiselitteistä pysähtymistä, vihreä merkkivalo antoi halutun luvan jatkaa matkaa, ja keltainen merkkivalo varoitti, että ajo-olosuhteet muuttuvat pian, ja se voi joko johtaa ajokieltoon tai sallia liikkumisen.

Liikennevalojen värit ja merkitykset

VäriMerkitys
PunainenLopettaa
VihreäJatka
KeltainenVaroitus (muutos edessä)

Miten nämä varhaiset liikennevalot toimivat?

Näiden liikennevalojen toiminta perustui ajoneuvon ohjaukseen. Sähkömagneettiset ilmaisimet upotettiin strategisesti tielle noin 30 metriä ennen risteystä. Kun ajoneuvot ohittivat nämä ilmaisimet, ne synnyttivät sähköimpulsseja. Nämä impulssit vahvistettiin ja välitettiin Helsingin kaupungin sähkölaitoksen hallinnoimassa keskuskeskuksessa sijaitseviin ohjausreleisiin ja -laitteisiin.

Liikenneturvallisuuteen ja jalankulkijoihin liittyvät näkökohdat

Toisin kuin nykyaikaisissa liikennevaloissa, Suomen varhaisissa versioissa ei ollut jalankulkijoille tarkoitettuja merkkivaloja. Jalankulkijoiden oli luotettava omaan harkintaansa ja valppauteensa ylittäessään tietä. Vihreä valo ei siis taannut jalankulkijoille ehdotonta turvallisuutta. Myös vihreän valon aikana ajoneuvoilla oli oikeus kääntyä oikealle sivukaduille. Siksi jalankulkijoiden oli oltava varovaisia ja varottava kääntyviä ajoneuvoja.

Viranomaisille tarkoitettu manuaalinen ohjaus

Liikennevirran sujuvuuden varmistamiseksi poliisille asennettiin manuaaliset ohjauspainikkeet. Lisäksi palolaitoksella oli valtuudet aktivoida vihreä valo Mikonkadun suuntaan, mikä helpotti paloautojen ja ambulanssien kulkua hätätilanteissa.

Erik Gabrielssonin rooli Suomen ensimmäisistä liikennevaloista

Helsingin silloisella poliisipäälliköllä Erik Gabrielssonilla oli keskeinen rooli liikennevalosäännösten käyttöönotossa ja valvonnassa. Hän antoi henkilöstölleen tarkat ohjeet, joissa hän korosti uusien liikennemerkkien noudattamisen tärkeyttä. Hänen ohjeissaan hahmoteltiin seuraavat pääkohdat:

  • Ajoneuvojen on aina noudatettava liikennevaloja.
  • Ruuhka-aikoina jalankulkijoiden on noudatettava liikennevaloja. Hiljaisempina aikoina, jolloin liikennettä oli vähän, jalankulkijoita ei kuitenkaan saanut pysäyttää, jos he ylittivät punaisia valoja vastaan, kunhan ajoneuvoja ei ollut lähestymässä vihreän valon osoittaman 50 metrin säteellä.

Gabrielssonin johtajuus ja sitoutuminen liikenneturvallisuuteen oli merkittävä askel kohti liikennesääntöjen noudattamisen kulttuurin vakiinnuttamista Suomessa.

Kaupunkilegendojen kumoaminen

On olennaista selventää eräs yleinen harhaluulo liikennevalojen alkuaikoihin Suomessa liittyen. Vastoin yleisiä kaupunkilegendoja jalankulkijat eivät saaneet kävellä täysin vapaasti punaista valoa vastaan. Ainoa poikkeus oli hiljaisen liikenteen aikana, kun ajoneuvoja ei ollut vihreän valon osoittamalla 50 metrin alueella.

Päätelmä

Liikennevalojen käyttöönotto Suomessa vuonna 1951 oli merkittävä käännekohta maan liikennehistoriassa. Nämä innovatiiviset punaisia, vihreitä ja keltaisia valoja näyttävät opastimet toivat järjestystä ja turvallisuutta Helsingin vilkkaille kaduille. Vaikka jalankulkijoiden turvallisuustoimenpiteet eivät olleet yhtä kehittyneitä kuin nykyään, viranomaisten tiukka valvonta, erityisesti poliisipäällikkö Erik Gabrielssonin johdolla, oli ratkaisevassa asemassa tämän uudenlaisen liikenteenohjausjärjestelmän sujuvan käyttöönoton varmistamisessa.

Nämä varhaiset liikennevalot loivat perustan nykyaikaisille liikenteenohjausjärjestelmille, joihin luotamme nykyään, ja korostivat liikennevalojen noudattamisen tärkeyttä sekä ajoneuvojen että jalankulkijoiden kannalta.

Usein kysytyt kysymykset Suomen ensimmäisistä liikennevaloista

Milloin Suomessa otettiin käyttöön ensimmäiset liikennevalot?

Suomen ensimmäiset liikennevalot otettiin käyttöön 5. lokakuuta 1951 kello 6.00 aamulla Aleksanterinkadun ja Mikonkadun risteyksessä Helsingissä.

Kuka toimitti laitteet Suomen ensimmäisiin liikennevaloihin?

Suomen ensimmäisten liikennevalojen laitteet toimitti Oy LMEricsson Ab.

Miten varhaiset liikennevalot Suomessa toimivat?

Suomen varhaiset liikennevalot toimivat ajoneuvon ohjaukseen perustuen. Tiehen upotetut sähkömagneettiset ilmaisimet havaitsivat ajoneuvot ja tuottivat sähköimpulsseja, jotka sitten vahvistettiin ja joita käytettiin liikennevalojen ohjaamiseen.

Kuka hallitsi käsin Suomen varhaisia liikennevaloja ja miksi?

Poliisilla oli Suomen varhaisissa liikennevaloissa käsinohjauspainikkeet, joilla varmistettiin liikenteen sujuvuus. Lisäksi palokunta saattoi aktivoida vihreän valon hätäajoneuvojen kulun helpottamiseksi.

Kenellä oli merkittävä rooli liikennevalosäännösten valvonnassa Helsingissä tänä aikana?

Helsingin silloisella poliisipäälliköllä Erik Gabrielssonilla oli ratkaiseva rooli liikennevalosäännösten täytäntöönpanossa ja noudattamisen valvonnassa. Hän antoi henkilöstölleen tarkat ohjeet niiden noudattamisen varmistamiseksi.

Mikä merkitys oli liikennevalojen käyttöönotolla Suomessa vuonna 1951?

Liikennevalojen käyttöönotto Suomessa vuonna 1951 oli merkittävä käännekohta maan liikennehistoriassa. Se toi järjestystä ja turvallisuutta Helsingin kaduille ja loi pohjan nykyaikaisille liikenteenhallintajärjestelmille, sillä se korosti liikennemerkkien noudattamisen tärkeyttä sekä ajoneuvojen että jalankulkijoiden kannalta.

Viite – wikipedia

Samankaltaiset artikkelit

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *